V dnešní době se zdá téměř přirozené se ptát, zda se historie opravdu stále opakuje. Otázky typu "Copak jsme tenhle problém už dávno nevyřešili?" nebo "Proč se tím znovu zabýváme?" pronásledují většinu našich každodenních situací. A pro ty, kteří nenacházejí jasnou odpověď, poskytne inscenace Mučedníka šokující vhled.
Představte si, že jste u bazénu, kde se na ženy dívají skrz prsty, pokud odmítnou zakrýt svá "pobuřující" těla. Ten bazén je v Evropě. V době, kdy islamofobie sužuje mnohé části západní (i východní) Evropy, může být šokující zjistit, že i to, co vnímáme jako "naše" náboženství, může mít omezující dopad na práva žen a jejich autonomii. Nedávné události v USA a protesty probíhající po celé Evropě, hlásající klerofašistické ideologie, jsou jen důkazem toho, co se může stát, pokud budeme přehlížet skutečnost, že i "palba do vlastních řad" může vést k nevyváženým a omezujícím zákonům.
Hra, kterou napsal Marius von Mayenburg, zkoumá způsoby, jakými se fanatismus může šířit v myslích mladých lidí jako virus. Samozřejmě, u jakéhokoli díla, které se zabývá takto citlivým tématem, by se dalo divadlům obecně doporučit, aby postupovala opatrně. Produkce OLDstars v režii Tomáše Staňka se však touto radou dle anotace neřídí. Naopak, inscenační tým se rozhodl představit radikální ideologii s vážností a naléhavostí, kterou si téma zasluhuje, a zároveň zdůraznit komické a absurdní prvky zdánlivě neslučitelných přesvědčení.
Zjevná kritika slučování osobnosti s dogmatickými přesvědčeními bude, doufejme, v inscenaci výrazně přítomna. Jelikož byla hra napsána už před deseti lety, jakákoli úprava textu, či aktualizace režijního zpracování, která by odrážela množství nových událostí a změn ve světě, bude jistě vítaná. Bude zajímavé sledovat, jak se tvůrčí tým rozhodne pozměnit některé pasáže textu.
Vzhledem k tomu, že v inscenačním týmu působí řada talentovaných a zkušených lidí, lze předpokládat, že nejen samotné téma, ale i dramatická výstavba bude dále rozvinuta, nebo že poskytne základ, na němž můžeme rozvíjet své kritické myšlení. Reflexe současného světa a nabídnutí nových úhlů pohledu je ostatně jednou z hlavních předností divadla. S ohledem na současnou situaci nejen na Blízkém východě, ale například i ve Francii lze doufat, že se inscenace bude, jak slibuje anotace, věnovat také otázkám týkajícím se různých náboženství a jejich vzájemného soužití.
Nesčetné množství otázek avšak zůstává. Nakolik se naše doktrína liší od přesvědčení jiných lidí? Můžeme vůbec něco takového posuzovat, pokud neznáme širší kontext? Nezřekli jsme se inkluze jen proto, že se nám nelíbí, jak ve skutečnosti vypadá? A možná nejdůležitější: opravdu jsme se pořád nikam neposunuli?
Na Mučedníka se můžete přijít podívat 28.10. už v 15:30 do Celetné, tak vezměte růženín a sklenku červeného a užijte si podívanou.